Besseggen

Beitostol, Norway

Me and my friend, Tor, on a hikingtrip

Endelig fjelltur

Jeg og Tor Asbjørn har en stund snakket om å ta en fjelltur, og endelig fikk vi gjennomført det. Målet var å få gjennomført en real treningstur og virkelig få presset oss selv.

Vi dro fra Oslo kl. 6 lørdag morgen og kjørte direkte til Gjendesheim som ligger i Jotunheimen. Vi kunne ikke vært heldigere med været på dette tidspunktet av året. Strålende sol og noen få varmegrader.

Ankomst
Etter ca fire timers kjøretur ankom vi Gjendesheim. Fikk i oss litt frokost mens vi ventet på Gjendebåten som skulle ta oss til Memurubu. Det var en del folk på båten, så vi bestemte oss for å gå hardt ut for å få distansert de så vi slapp å gå i flokk.

Turen startet selvfølgelig med masse oppoverbakker, og det var hardere og brattere enn jeg hadde sett for meg. Tor satte i gang i høyt tempo, og jeg sleit for å holde følge. Allerede etter første topp hadde jeg maxpuls, mens Tor maset om at det kom folk bak og at vi måtte gyve løs videre. Da var jeg bekymret for om jeg i det hele tatt ville klare å gjennomføre turen med verdigheten i behold. Fikk i hvertfall konstatert at Tor er i mye bedre form enn meg :(

Heldigvis hadde jeg kjøpt inn nytt kamera for turen, og Tor fikk dilla på å ta bilder. Over 600 bilder ble totalt på turen, eller nesten 2 bilder i minuttet i snitt på hele turen. Dette ga meg ihvertfall mulighet til noen småpauser så jeg fikk hentet inn pulsen.

Så sliten at jeg føler jeg må besvime, spy og sove samtidig :)

Etter noen at det flatet ut fikk jeg tatt meg igjen, og da kjente jeg at kroppen begynte å fungere bra. Vi gikk uten stopp i x km til vi kom til begynnelsen av selve Besseggen. Det er her den virkelige stigningen kommer inn. Vi starter på xxxx moh, og i løpet av x km er vi på toppen på 2256 moh. Vi tok oss en lunsj her, hadde med suppe, men dessverre holdt ikke Claes Ohlson-termosen mål, og ble bare lunken suppe. Ny termos er allerede skrevet på shoppinglista.

Tor klar for å bestige Besseggen

Det var smalere enn jeg hadde forestilt meg opp ryggen på Besseggen.

Brattere også. Dette er ingen plass for de med høydeskrekk. Men det er helt fantastisk utsikt fra toppen og bare å se utover landskapet er motivasjon i seg selv.

Vi nådde omsider toppen. Godt slitne, og veldig fornøyde :) Turen ned fra toppen var bare barnemat i forhold til hva vi hadde vært igjennom, og 5 timer og ti minutter etter at vi gikk fra båten var vi i mål.