Indo met Wiek

Bali, Indonesia

Indonesia was amazing! Fantastische reis gehad met Wieke door Java, Bali en Lombok.
Elke eiland is zo verschillend.
In Java hebben we vooral met de trein gereisd. Super om alles onderweg tezien vanuit de trein. In Jakarta hebben we met onze eigen chauffeur de stad verkend. Maar na een dag in zo’n drukke stad waren we er al wel klaar voor om verder te reizen en door de rijstvelden te rijden.
Vanuit Jokjakarta hebben we de tempels Borobodur en de Prambanan bezocht. Vooral de Borobodur was stunning! Vanaf de hoogste laag van de tempel is het uitzicht echt amazing. Daarna zijn we doorgereisd naar de Bromo vulkaan in Oost Java. Voor de wandeling naar de vulkaan moesten we om 3.30 opstaan om de sunrise te zien. Helaas was de mist zo dik dat de geur van zwavel het enige is wat we van de vulkaan hebben meegemaakt hebben, terwijl we er bovenop stonden. But oh well: been there, done that!
Na het drukke verkeer en vele reizen in Java was het heerlijk in Bali in Lovina aan te komen. Ons hostel had een prachtig zwembad waar we om 22.00u meteen in zijn gedoken na een dagn van 12uur reizen. Onder de sterrenhemel en de palbomen voelde het meteen als Bali. Na de watervallen en jungle in Lovina was Ubud de volgende stop. Ubud is het culturele en artistieke hart van Bali. De art-market in Ubud is gigantisch en voor Wieke en mij moeilijk van weg te blijven. Onze sieraadcollectie is in Ubud zodanig aangelegd dat we er handel in zouden kunnen gaan drijven. Maar ja, wat doe je als alles zo goedkoop is en er natuurlijk een special price geldt als je meerdere hangertjes koopt ipv 1! Bleken we nogal gevoelig voor te zijn… Na een paar dagen Zuid-Bali verkend te hebben vanuit Sanur hebben we de boot genomen naar Nusa Lembongan.

Als ik aan het eind van de reis nog ergens 3 dagen extra kon blijven, dan koos ik voor Nusa Lembongan. Een prachtig eiland ten Oosten van Bali. Nusa Lembongan is een relatief groot eiland (vergelen met de Gilli’s) en is nog niet helemaal overstroomd met toeristen. Er zijn een aantal dorpjes en stranden om te bezoeken, mensen leven er van zeewier-farmen wat je overall ziet liggen drogen en je kan prachtig het eiland rondfietsen – door de heuvels ook nog een goede workout!
Vanuit Bali hebben we de public ferry genomen naar Lombok – duurt 6uur, kost 3euro! Aankomend bij Lombok zie je meteen het verschil tussen Bali en Lombok – Lombok is zo groen en heuvelachtig! Een en al natuur en nog weinig gebouwd, laat staan hoogbouw. Je merkt dat de houding van mensen in Lombok tov toeristen ook heel anders is doordat het nog niet zo is overspoeld met toerisme als Bali.
In Tetebatu (een dorpje in central Lombok net onder de Gunung Rinjani) waren er maximaal 10 toeristen op het moment dat wij er waren. Het verblijf in het hotel is daardoor meer alsof je bij mensen op bezoek bent: een stuk persoonlijker en ze zijn veel oprechter geinteresseerd in wie je bent en waar je vandaan komt (zonder je meteen een sarong te willen verkopen of een massage aan te bieden – zoals in Bali). Na Tetebatu zijn we nog een dag naar Kuta Lombok geweest (wat in de verste verte niet te vergelijken is met de drukte in Kuta Bali!) en daarna door naar de Gilli’s! Wieke en ik hadden hoge verwachtingen van de Gilli’s en hoopte dat het ons paradijsje Nusa Lembongan zou overtreffen. De eerste nacht hebben we op Gilli Trawangan doorgebracht omdat we anders een aantal uur op de directe boot naar Gilli Air moisten wachten. Gilli Trawangan is helaas een door toerisme verpest eiland. Een prachtig eiland waar geen openbaar vervoer is helemaal volgebouwd met hotels, cafes en restaurants. Magic mushrooms en Beach parties overal te vinden. Viel niet echt onder onze definitie van ‘echt Indonesie beleven’. Gelukkig hadden we wel de bargain van de vakantie en hebben we een cottage af kunnen dingen van 300 naar 180.000 Rupia per nacht (=13euro voor twee personen)! De volgende dag hebben we meteen de boot gepakt naar Gilli Air. Heerlijk rustig eilandje met prachtige stranden. Helaas zat het weer op de Gilli’s niet helemaal mee. Tussen de regenbuien en windvlagen door hebben we het eiland wel rondgelopen. Maar we zijn uiteindelijk een dag eerder teruggegaan naar het vasteland aangezien er weinig te doen is als het regent! Na twee dagen Mataram vloog Wieke weer terug naar Nederland en ik terug naar Bali. Wel moeilijk weer afscheid te nemen… was heerlijk weer even een echte vriendin om me heen te hebben! Mis je Wiek! Maar gelukkig ben ik over 2,5 maand alweer even in Nederland!

Ik heb de laatste week nog een surfkamp gedaan in Padang Padang, Zuid Bali. Prachtig in het midden van het regenwoud. Heerlijk nog even van Bali genoten en gesurft. Doordat de dorm onder constructive werd ik ge-upgrade naar een bugelow: voor het eerst in 6 maanden mijn eigen kamer! Met een buitendouche en badkamer. Heerlijk even al die ruimte voor mezelf te hebben!

permalink written by  Margreet Wiegers on February 6, 2009 from Bali, Indonesia
from the travel blog: Margreets life Down Under!

Previous: Paar fotootjes uit Indonesie Next: Terug in Australie – de cirkel is rond: I’m...

Margreet Wiegers Margreet Wiegers

Ik ben Margreet. Ik werk al 2,5 jaar als management consultant bij Berenschot en woon samen met mijn vriend in ons eigen huis in een van de fijnste buurtjes van Utrecht.

Oh nee...

Ik ben Margreet. Ik heb mijn baan opgezegd, ben mijn huis aan het verkopen, ben single en vertrek volgende...