Xi'an: kikkerspel en kikkerpootjes

Xi'an, China

Hoog tijd om weer eens een stukje te schrijven. Inmiddels zijn we alweer op onze volgende plek aangekomen, Xi'an. Mijn eerste indruk is wat terughoudend. Na een turbulente reis naar Xi'an airport moesten we nog 50 km reizen naar het centrum, met de bus. Hier heb ik naast een leuke studente gezeten die duidelijk wilde kletsen. Natuurlijk maak ik van die mogelijkheid gebruik om haar het hemd van het lijf te vragen. Ze zit in het 4e jaar van haar studie, wat ze eigenlijk niet zo heel leuk vindt en wil heel graag meer van de wereld zien, maar ja, dat kost natuurlijk veel geld. Haar ouders wonen buiten Xi'an en hebben een restaurant. Zij woont dus op de campus en slaapt daar met 6(!) anderen op 1 kamer. Xi'an is duidelijk een studentenstad, buiten de hete zomermaanden juli en augustus ziet het zwart van de studenten. Momenteel is het volgens haar dus een beetje uitgestorven. Na de busreis hadden we voor het laatste kleine stukje een taxi nodig. Zo makkelijk als dat meestal in Beijing ging, zo moeilijk gaat dat hier. De meeste taxi-chauffeurs leken de naam van het hotel niet te herkennen eens en schudde nee (bleek later dat de meeste taxichauffeurs alleen ritten naar het vliegveld aannemen, dat verdient nl beter). Eindelijk hadden we beet... althans zo leek het. Meneer had echter geen flauw idee en besloot gewoon rond te rijden en te wijzen, net zolang tot wij zouden zeggen waar hij heen moest. Alsof wij enig idee hadden! Snel maar weer uitgestapt dus, het leek zelfs even of hij er met onze koffers vandoor ging, maar dat bleek gelukkig mee te vallen. Uiteindelijk kwamen we iemand van een plaatselijk reisbureau tegen die ons wel wilde helpen. Hij stuurde de taxi wel de goede kant op, wat een zege!

Uitgeblust kwamen we op onze hotelkamers aan, tijd voor een hapje eten! Makkelijker gezegd dan gedaan, je bent hier je leven niet veilig als je deelneemt aan het verkeer. Daar is de chaos van Beijing niks bij vergeleken.. Ik waan me weer in het spelletje Frog hier, stap naar voren en naar achteren en dan maar hopen dat ze je niet van je sokken rijden. In beijing letten ze nog op, hier rijden ze je echt gewoon aan (al heb ik het nog maar niet uitgetest ;-)). Gelukkig was het eten heerlijk, maakt een hoop goed! Hier hadden ze allerlei "rare" dingen zoals zeekomkommer, varkensoren en kikkerpootjes. We hebben maar bij een lekker visje, groentes en stukjes vlees gehouden.

Nu lekker in alle rust op m'n hotel-kamer, want we hebben veel beleefd de afgelopen dagen. Ik had nog zo gezegd niet te willen shoppen, hebben we daar toch de grootste lol gehad! Allemaal nep-merkzooi gekocht en maar afdingen. Frits vermaakt zich daar prima mee. De meest gebruikte uitspraken van de verkoopsters zijn "that's too cheap, it's really good stuff", "oh nooooo..." en "you kill me!"

En natuurlijk de opening van de afdeling van Joke donderdag. We zijn begonnen in het kantoor met een speech van Joke en daarna doorgegaan naar het hoofdgebouw van CITDC. Daar kregen we een prachtige muziek-voorstelling van een groep gehandicapte kinderen. In China worden gehandicapten nog steeds vaak binnengehouden, ze schamen zich er hier nog voor. Voor hen was dit dus iets unieks en ik moet zeggen, het was prachtig en ontroerend. En leuke mensen ontmoet ook, oa mr Chen, hij heeft een overeenkomst getekend tussen een universiteit in Beijing, de RuG en de hanze. Wat precies weet ik niet, dat ga ik nog een keer uitzoeken, maar leuke kerel is dat! Een lachende chinees :-)

Deze avond hoorden we ook dat de uitzending van Netwerk is verplaatst naar aanstaande maandag. Nog even afwachten dus!

Vrijdag stortregende het 's ochtends, dus konden we pas 's middags naar ons geplande bezoekje Jingshan park. En ja hoor, na een week werden onze oudste vakantiegangers een keer moe! Weinig gedaan dus, maar wel heerlijk naar onze zin gehad.

Zaterdag was de dag van de tempel van de hemel.

Hier brachten de keizers hun offers. Ook hier veel symbolen, vooral het keizerlijke getal 9 komt overal terug.
's Avonds nog even met z'n alle gegeten, vandaag zijn wij richting Xi'an vertrokken, terwijl Frits en Ankie naar Shanghai zijn gegaan (tenminste, als de tornado ze niet tegen heeft gehouden). Over een paar dagen vliegen wij ook naar Shanghai, dan zien we ze vast weer. In dit laatste restaurant waren wij echt de happening van de avond. Nog nooit hebben ze daar een westerling gezien denk ik. Bij aankomst kwamen wel 10 mensen om de hoek kijken, weten we ook eens hoe de apen in de apenheul zich voelen :-P De serveerster en Frits waren natuurlijk meteen dikke mik ;-) Haar dag was helemaal goed. Zal wat worden zonder die bijdehante opmerkingen van m'n geadopteerde vader Frits en m'n adoptie-mams Ankie komende dagen!

Morgen gaan we op pad met een gids, ik ben heel benieuwd wat we gaan doen en gaan zien. De dagen erna zijn als het volgt gepland:

13 aug - vliegen van xi'an naar Shanghai Pudong (Shanghai Broadway mansion hotel)
16 aug - vliegen van Shanghai Hongqioa naar Guilin (guilin plaza hotel)
17 aug - bootreis naar Yangshuo (yangshuo new century hotel)
18 aug - van Yangshuo naar Guilin en dan vliegen naar Hong kong (hotel nog onbekend)
20 aug - vliegen van Hong kong naar Bremen en dan richting huis

Hoe is alles in Nederland, hebben jullie nog steeds van dat heerlijke weer? (of zoals Jason zou zeggen "rotweer, lekker weer is het als het sneeuwt")